Než se stanu franchisorem

Stát se franchisorem

Pokud už tak trochu víte, co vás při podnikání čeká, a přemýšlíte, že svou značku rozšíříte pomocí franchisových poboček, jsou věci, které se nesmí podcenit. Pokud se chcete stát franchisorem, musíte mít váš business fungující a odzkoušený nejméně 12 měsíců.

Jako franchisor prodáváte s licencí i své know-how, a proto je nutné, abyste měli jasnou funkční strategii. Proces franchisace vašeho byznysu je během na dlouhou trať, chce to velkou dávku trpělivosti a vyžaduje to značnou finanční injekci. Úspěšným franchisorem je ten, kdo je prozíravý a dělá správná rozhodnutí ve správný čas. Musíte být vždy o krok dopředu před vaší konkurencí.

Za tímto businessem je spousta právních obstrukcí. Zabere to spoustu času. Zjistěte všechny aktuální právní nároky kladené na franchisora. Nejste-li si jistí, raději se obraťte na odborníka, než narazíte.

Jsem připraven a firma taky

Zde si musíte být jistí. Obor podnikání musí být vhodný pro franchisu, vaše podnikání musí být něčím výjimečné pro odlišení od konkurence. Třešničku na dortu, bonus navíc, přidanou hodnotu, prostě něco, co soused nemá. To bude jedinečné poznávací znamení a konkurenční výhoda. Pokud takový business máte, jste jasný vítěz.

Všichni odborníci na franchising vám řeknou, že má-li vaše firma před otevřením první franchisové pobočky už alespoň dvě další pobočkygenerující zisk, existuje jasný předpoklad, že business bude mít stejný úspěch i na dalších místech. Jste tedy připraveni na to, stát se franchisorem.

Musíte mít business plán franchisora. Který si musíte ujasnit a připravit. Podle něj budete od začátku postupovat.

  • stanovení výše franchisového poplatku a výše marže strhávaná z tržby
  • pevné znění franchisové smlouvy
  • regionální rozmístění jednotlivých plánovaných franchis
  • typ, rozsah, četnost a délka počátečního a následného školení budoucích franchisantů
  • seznam dodavatelů, od kterých mohou franchisantinakupovat zboží
  • seznam pravidelných činností, metodika a směrnice

Mějte na paměti, že franchisingová smlouvaje uzavírána s franchisantem na několik let, na špatně nastavené podmínky, můžete doplácet i 10 a více let. Pak začne nábor franchisantů a ten nepodceňujte. Musíte je vždy nutně prověřit. To oni budou podnikat pod jménem právě vaší firmy. Jejich vizitka je vaše vizitka. Vy jste značka a nesete kůži na trh.

Další články